gottutanglutt

Alla inlägg under december 2015

Av L8 Gustavsson - 4 december 2015 19:54

Hej hej!

Sockerlottan e här igen. Det är mycket på gång nu, på alla fronter, och bloggandet lider. Men jag samlar iaf på recept och bilder och försöker blogga så ofta det går, som nu. Har 4 minuter på mig tills Idols börjar .


Idag är det FREEEEEDAAAAAAG!!! Fredag = efterrätt, åtm i mina kök. På jobbet blev det aprikoskonfekt, här hemma ska det snart bli lakrits-panna cotta. 

Börjar med konfekten för jag lovade lägga upp receptet.

 


APRIKOS-KONFEKT (ca 50 bitar)

 


500 gr mörk choklad (jag använde taloussuklaa)

1 dl vispgrädde

2 dl jordnötter (andra nötter går också bra)

4-5 msk aprikosmarmelad

-----

300 gr vit choklad

6-7 msk vispgrädde

torkade aprikoser, tranbär eller annat du tycker om


Koka upp grädden och smält ner den mörka chokladen på låg värme. Rör ner marmelad och till sist jordnötter. Klä en form (ca 20*30cm) med bakpapper och häll i chokladmassan. Bred ut den jämnt och ställ kallt medan du gör det andra lagret.

Hacka den vita chokladen och blanda med grädden i en skål. Smält ihop över vattenbad. Bred ut massan över den mörka. Viktigt att den mörka har stelnat, annars blandas chokladerna och resultatet blir inte så fint. Strö till sist över torkad frukt i små bitar. Låt stelna över natten och skär sen upp i fina bitar. 

 



LYCKA TILL!

 



 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

RSS

Pinga Frisim

Ovido - Quiz & Flashcards