gottutanglutt

Direktlänk till inlägg 22 november 2015

Pollo Limonello

Av L8 Gustavsson - 22 november 2015 16:15

På veckosluten brukar jag försöka hitta på lite roligare mat, beroende på humör och tid förstås. Sista tiden har det inte varit så himla hävt med nåndera pga vad jag hoppas är Pontus 4-års trots. Han har också haft oturen att drabbas av riktigt  envisa streptokocker i flera omgångar. Summan av soppan är en hel del bråk och sura miner, hos oss alla. Då är man inte riktigt på humör helt enkelt, inte ens för att göra det man gör så gärna annars. 


Igår hade vi iaf bestämt att det skulle bli Pollo Limonello, supergod kycklingpasta som jag har gjort en gång förut. Receptet är från HBL i fjol. Så här glada va gubbarna i tidningen.

 
 

Det blev lite sent med maten igår eftersom vi var på stan och titta när Julgatan öppnades. Dan gick inte helt enligt önskningar och jag tror var o en var ganska slut när vi kom hem, men efter en stärkande Minttukaakao stod jag iaf vid spisen. Fördelen med den här pastan är att den går jättesnabbt att svänga ihop. Håll i hatten, nu kör vi!


PASTA LIMONELLO (italiensk kycklingpasta med citron)


400-600gr kycklingstrimlor el fileer

1 påse glutenfri tagliatelle

1 lök

3-4 vitlöksklyftor

2 msk riven ingefära

1 tsk gurkmeja

0,5 tsk chilipulver

0,5 tsk svartpeppar

0,5 tsk vitpeppar

1 tsk salt

1 mosad tärning kycklingbuljong

2 dl turkisk/grekisk joghurt

2 dl grädde

5 msk citronsaft (minst)

1-2 msk honung

parmesan i mängder

 
 


Bryn kycklingen o ställ åt sidan. Bryn vitlök+lök. Ha i kryddorna, joghurt och grädde o låt sjuda en stund. Koka pastan samtidigt. Blanda kycklingen i såsen o rör ihop allt med pastan. Servera med massor av parmesan o gärna lite nykrossad svartpeppar.  Hur supergott som helst!

    


 

Mat
 
 
Ingen bild

evson

23 november 2015 00:15

Men så jätteroligt att du bloggat! Det kom som en överraskning. Lycka till, för det kan du!

 
Ingen bild

Se perunaihminen

23 november 2015 10:57

Joo, jag ska testa ALLT. Idag både pasta och kladdkaka 😀🍲🍰🍴

 
Ingen bild

L8

23 november 2015 11:06

Jätteroligt o höra!! Bara jag kommer igång på riktigt blir det nog bra d här :-) Kom ihåg att skriva hur det blev oxå!

 
Ingen bild

Perunat muussina

23 november 2015 20:56

Pastan blev som den skulle (tror jag). Kiva att prova på nåt nytt, så länge sen jag ansträngt mig det minsta. "Det sku passa med svamp i", sa ena typen. Den andra gillar inte pasta men tog till 😁 Alla nöjda.
Kladdkakan blev soppa med stadiga kanter 😨 trots 26 minuter i ugnen. Ingen klagade 😆😆😆

 
Ingen bild

L8

23 november 2015 21:12

Aj soppa? Skulle jag ha haft mina i ugnen några minuter till skulle det inte ha varit kladdkaka mer. Men alltså, den ska ju gärna stå o "sätta sig" övernatten också. Kan det ha varit orsaken? Sen är ju nog ugnen jag använder på jobbet av heelt annan klass än vad man har hemma. Tycker man alltid får prova sig fram med kladdkakor. Kiva om ni var nöjda!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L8 Gustavsson - 3 januari 2016 19:39


Som ni kanske kommer ihåg testade jag steka polentaplättar för nån tid sen. Det receptet kan du läsa HÄR. Eftersom jag älskar polenta, men inte var helt 100& nöjd med receptet ville jag göra ett nytt försök. Idag hade jag dessutom med stekt malet köt...

Av L8 Gustavsson - 24 december 2015 08:01

Kan Julafton börja bättre än d här? I tysthet, medan alla andra sover, med en stor balja kaffe, bloggskriveri och julgröt som sakta puttrar. Hela huset stinker skinka, mätaren visar nu 72 grader. Få se hur den blir. Vi har haft den i ugnen hela natte...

Av L8 Gustavsson - 21 december 2015 20:21

Då var det dax för ett inlägg igen, av den ena eller den andra sorten. Va tyckte ni förresten om det förra?  Va väl lite som en blixt från solig himmel om man gått o väntat på ett recept på polkagrisar   Jag vet nu inte riktigt hur det blev så där,...

Av L8 Gustavsson - 20 december 2015 03:28

Den här känslan (efter att jag äntligen fick ur mig hur fucking otillräcklig jag känner mig varje jävla dag, jo, varenda en jävla dag!!). Jo, på riktigt, idag brast alla mina murar, o jag sa rätt ut, högt, HUR på riktigt HUR tröstlöst det känns att a...

Av L8 Gustavsson - 19 december 2015 14:27

Ett litet tips på supergott o enkelt julgodis ännu före vi ska iväg på festligheter. Nämligen Maud va hon nu heters jordnötsbräck. Helt supergott, knäckigt o passligt hårt, o smakar riktigt som gammaldags smörkola.     KNÄCKIGT JORDNÖTSBRÄCK (...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
November 2015 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

RSS

Pinga Frisim

Ovido - Quiz & Flashcards