gottutanglutt

Alla inlägg den 3 januari 2016

Av L8 Gustavsson - 3 januari 2016 19:39

Som ni kanske kommer ihåg testade jag steka polentaplättar för nån tid sen. Det receptet kan du läsa HÄR. Eftersom jag älskar polenta, men inte var helt 100& nöjd med receptet ville jag göra ett nytt försök. Idag hade jag dessutom med stekt malet kött också, för att få en allt-i-ett-rätt.


Det här gången höll polentan ihop hur bra som helst, kanske pga äggen. Behändigt, lite som en salt pannkaka. Plus för att man kan variera "fyllningen" som man tycker (malet kött, kyckling, tonfisk, frästa grönsaker...), att den går att förbereda några dagar i förväg, och som bonus är den ju både mjölk- och glutenfri. Tummen upp, det här gör vi igen!


STEKT MALET KÖTT-POLENTA (1 plåt)


-4 dl polenta

-1 l saltat vatten/buljong

-2 ägg

-1 dl parmesan (kan lämnas bort vid mjölkfri diet)

-400 gr malet kött

-salt, peppar, paprika, grillkrydda, vitlök....


Koka upp vatten/buljong. Vispa ner polentan o koka några minuter tills det är en jämn gröt som "lossar" från kanterna i kastrullen. Låt svalna lite o blanda i ägg och ev parmesanost. Stek malet kött och krydda rejält. Blanda ner i polentan. Bred ut polentan på en bakpapperklädd plåt, till en ca 2cm tjock kaka. Ställ svalt för att svalna någon timme. Skär i bitar och stek i het stekpanna. Mums!


Ja förresten, nästa vecka börjar remppan vi har gått omkring o "väntat" på hur länge som helst. Kommer inte att ha dator och jag är lite dålig på att blogga på telefonen, så risken finns att det blir ännu mindre inlägg nån tid framöver, men man vet ju aldrig vad jag hittar på förstås  


Ha det gott så länge o take care!!


Loppan



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

RSS

Pinga Frisim

Ovido - Quiz & Flashcards